PERSOALAN BERKAITAN RUKYAH HILAL [ MELIHAT ANAK BULAN RAMADHAN ]

Berikut adalah persoalan yang dikemukakan oleh wargaasing Lahad Datu

.askmw.w.b abg man dn ustaz.sy nak mnta pndpt n pnjelasan ustz tentang ketentuan mula puasa,sbb mcm dtmpt sy,kdng2 puasa atau rya tdk brsmaan,lain pahaman,lain waktu mulanya atau 1ramadhan atau 1sywl,sdngkn kta tau brpuasa pd hr syak atau rya hrm hukumnya.atas pnjelasannya ducpkn bnyk2 trima kash.wasslmw.w.b
antara soalan-soalan yang popular dalam isu ini ialah :


1- Bagaimana ketetapan 1 Syawal ditentukan di negara kita ?
Ketetapan awal Syawwal bagi negara kita adalah berpandukan RUKYAH [penglihatan anak bulan] tdk kira di negara mana dia berada ketika itu. Jika anak bulan/hilal berhasil dilihat maka awal Syawal jatuh pada hari tersebut dan kita diharamkan berpuasa pada siang hari esok. Sebaliknya jika anak bulan Syawal tidak kelihatan maka kita wajib meneruskan puasa pada esok hari. Ketentuan ini perlu difahami oleh kaum muslimin khasnya di negara kita. Ada segelintir masyarakat kita, jika tidak kelihatan anak bulan Syawal maka mereka tidak akan berpuasa pada esoknya. Di antara alasan mereka ialah berpandukan negara lain yang sudah jatuh bulan Syawwal. Perkara ini sebenarnya tidak tepat menurut hukum syara’oleh itu ikutilah keputusan pihak yang berwajib di negara kita mengenai hal ini. Hadis Nb yg menjadi sandaran dlm hal ini ialah : صوموا لرؤيته ، وافطروا لرؤيته " [ berpuasalah kamu kerana tlh melihat hilal Rmdhn, dan berbukalh @ berhari rayalah kamu kerana tlh melihat hilal Syawal. Bukhari & Muslim].

2- Bgmna pula ustaz kalau org itu dia dh posa di luar negara lebih awal 1 hari dr Malaysia. Bila dia balik, posanya sudah cukup 30 hari, tp penduduk Msia masih lg berposa.
Jika awal puasa di Tarakan, Indonesia, bermula sehari lebih awal drpd negara kita, maka org Tawau yg berada di Tarakan ketika itu, WAJIB berpuasa kerana tlh melihat anak bulan Rmdhn. Setelah beliau kembali ke Tawau, maka ikutlah pula kaedah disini, iaitu : jika diisytiharkan anak bulan Syawal telah kelihatan, berdasarkan rukyah @ hisab, maka sambutlah Hari Raya mengikut waktu Tawau. Tdk perlu dikira jumlah bilangan hari dia berpuasa samada 29 @ 30 hari, lantaran proses petukaran tempat. Tetapi, sebaliknya, bersyukurlah atas nikmat & rahmat Allah.
3- Jd Bgmna pula ustaz kalau org itu dia berpuasa mengikut rukyah di Msia, kemudian di pergi ke negeri yg kebetulannya berpuasa lebih awal & mereka berhari Raya, sedangkan dia baru berpuasa 28 hari ?
Dlm kes sebegini, wajib keatasnya berbuka puasa & berhari raya mengikut negara berkenaan, biarpun baru berpuasa hanya 28. Berdasarkan hadis berikut :
الصَّوْمُ يَوْمَ تَصُوْمُوْنَ، وَاْلإِفْطَارُ يَوْمَ تَفْطُرُوْنَ.
“Puasa itu adalah pada hari kamu berpuasa dan ifthar itu adalah pada hari kamu ifthar (berbuka) . Pandangan ini dipetik dari fatwa Syaikh Abdul Aziz bin Baz, Fatawa Ash-Shiyam, diterbitkan oleh Darul Wathan, h. 15-16]. Cuma ada beberapa peringatan yg mesti direnungi bersama :
1- bagi mereka yg posanya tdk cukup 29 hari, maka dia wajib mengqadhokannya pd 1 hari yg lain.
2- Kenapa dia kena Qadho 1 hari lagi ? ini kerana kiraan bulan yg lengkap dlm Taqwim Qamariah msti di antara 29 @ 30 hari. Andai kurang drpd itu, belum cukup sebulan.

Dicatat oleh almunabbih on Monday, August 17, 2009
categories: edit post

0 ulasan

Post a Comment

Total Pageviews

JADUAL KULIAH MAGHRIB & AKTIVITI DAKWAH SAYA

1- ISNIN : A] MSJD QUBA',[ TMN WAWASAN] QANUN JENAYAH SYARIYYAH

2- SELASA: MSJD BAITUR RAHMAN [MUHIBBAH BAL] TAFSIR & FIQH

3- RABU : MSJD AL-AMAN [ TANJUNG BATU ] APA YANG DISUKAI OLEH NABI SAW & APA YANG BAGINDA BENCI ?

4- KHAMIS MSJD AL-KAUTHAR [ BANDAR]

TAFSIR JUZ A'MMA

5- JUMAAT
1- TAWAU FM [KEMUSYKILAN AGAMA ]

2- MSJD BABUS SAA'DAH : [MUHIBBAH RAYA]
400 KESALAHAN DALAM SOLAT


6- AHAD : MASJID BANDAR
- HIDAYATUS SIBYAN
- FIQH BERINTERAKSI DENGAN NON-MUSLIM



Labels

Pautan

PENDAMPING SETIA

Demi Masa

Web Analytics