Arak Punca 10 Golongan Dilaknat

عن أَنَسِ بن مَالِكٍ قال لَعَنَ رسول اللَّهِ في الْخَمْرِ عَشْرَةً عَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا وَحَامِلَهَا وَالْمَحْمُولَةُ إليه وَسَاقِيَهَا وَبَائِعَهَا وَآكِلَ ثَمَنِهَا وَالْمُشْتَرِي لها وَالْمُشْتَرَاةُ له

Daripada Anas B. Malik RA, Rasulullah s.a.w telah melaknat 10 golongan manusia yang terlibat dengan pengurusan arak. Mereka adalah:

1. Pembuatnya
2. Pengedarnya
3. Peminumnya
4. Pembawanya
5. Pengirimnya
6. Penuangnya
7. Penjualnya
8. Pemakan wang hasilnya
9. Pembayarnya
10.Pemesannya

Kesimpulannya, setiap orang yg terlibat dgn arak pasti termasuk dlm laknat Baginda s.a.w. Setiap sen yg diperolehi drpd sumber yg berkaitan dgn arak pasti menjadi sbb hilangnya keberkatan dlm hidup.

Masyarakat yg dalamnya wujud peminum arak akan terdedah kpd pelbagai masalah. Musibah terbesar pasti mengundang kemurkaan Allah sekiranya tiada pihak yg cuba menghalalkan arak dalam masyarakat.

Cerita dan Iktibar:

Diceritakan pd zaman sebelum kebangkitan Rasulullah s.a.w, seorg pemuda yg sgt kuat beribadat telah difitnah oleh seorg perempuan pelacur yg jatuh hati padanya.

Perempuan itu menyuruh pembantunya menjemput pemuda itu dtg ke rumah kononnya atas suatu hajat yg penting. Apabila pemuda itu masuk ke dlm rumahnya, perempuan itu segera mengunci pintu.

Di dlm rumah itu ada seorg bayi kecil dan satu hidangan arak. Perempuan itu menyuruh pemuda tersebut memilih antara berzina dgnnya, bunuh bayi tersebut atau minum arak. Perempuan itu mengugut akan menjerit dan memberitahu org ramai bahawa pemuda tersebut telah memperkosanya dan bayi itu adalah anak mereka.

Pemuda tersebut memilih untuk meminum arak kerana baginya ia adalah dosa yg paling ringan. Baginya membunuh bayi dan berzina melibatkan org lain, tetapi minum arak hanya melibatkan dirinya sahaja utk bertaubat.

Akhirnya pemuda itu meminum arak sehingga mabuk, kemudian berzina pula dgn pelacur yg hina itu dan kemudiannya membunuh bayi itu.

Lihatlah betapa hebatnya pengaruh negatif arak kepada manusia. Bukan sahaja menyebabkan masalah kesihatan malah mendorong manusia melakukan maksiat yg lebih besar...

Sumber: Solusi Isu No 29. Jom baca!

Dicatat oleh almunabbih on Monday, April 25, 2011

1 Responses to Arak Punca 10 Golongan Dilaknat

  1. Anonymous Says:
  2. Assalamualaikum..apa hukumnya bekerja sebagai juruterbang MAS? Adakah termasuk dlm no.4? Ada arak dlm kapal terbang yg dibawa...:-(

     

Post a Comment

Total Pageviews

JADUAL KULIAH MAGHRIB & AKTIVITI DAKWAH SAYA

1- ISNIN : A] MSJD QUBA',[ TMN WAWASAN] QANUN JENAYAH SYARIYYAH

2- SELASA: MSJD BAITUR RAHMAN [MUHIBBAH BAL] TAFSIR & FIQH

3- RABU : MSJD AL-AMAN [ TANJUNG BATU ] APA YANG DISUKAI OLEH NABI SAW & APA YANG BAGINDA BENCI ?

4- KHAMIS MSJD AL-KAUTHAR [ BANDAR]

TAFSIR JUZ A'MMA

5- JUMAAT
1- TAWAU FM [KEMUSYKILAN AGAMA ]

2- MSJD BABUS SAA'DAH : [MUHIBBAH RAYA]
400 KESALAHAN DALAM SOLAT


6- AHAD : MASJID BANDAR
- HIDAYATUS SIBYAN
- FIQH BERINTERAKSI DENGAN NON-MUSLIM



Labels

Pautan

PENDAMPING SETIA

Demi Masa

Web Analytics