RUKUN BAIAH ASAS KEILTIZAMAN BERJAMAAH .

USUL KEDUA


و القران الكريم و السـنة المطهـرة مرجع كل مـسـلم فى تعرف أحكام الإسـلام و يفـهم القـران طـبـقـا لـقـواعد اللـغـة الـعـربـيـة من غـيـر تـكـلـف و لا تـعـسـف و يرجـع فى فـهـم الـسـنة الـمـطـهـرة إلى رجـال الـحـديث الـثـقـات


Al-Quran dan sunnah ( hadis ) adalah sumber rujukan untuk mengetahui hukum hakam Islam . Al-Quran difahami menurut kaedah - kaedah bahasa arab dengan tidak memberat dan meringankan . Hadis pula di fahami melalui periwayat - periwayat hadis yang dipercayai .”


ULASAN .


فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ

" Maka jika kamu bertelingkah dalam sesuatu masaalah maka kembalikanya kepada Allah dan rasul ." ( An Nisa' 59 )


Ittifaq ulama' bahawa Quran dan Sunnah dua sumber perundangan Islam , menafikan kedua - duanya atau salah satu daripadanya adalah tindakan yang menjerumus ke lembah murtad


اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ (3)

" Ikutlah olehmu apa yang telah diturunkan kepadamu dari tuhan mu dan jangan kamu mengikut pemimpin yang lain daripadanya . Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran ( daripadanya )

( Al A'raf 3 )


A ) Al-Quran


Al-Quran adalah petunjuk dan surat pekeliling buat semua makhluk yang bersedia menerima Al-Quran.


الم (1) ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2)
" Demikian Al kitab yang tiada keraguan padanya petunjuk bagi orang yang bertaqwa " ( Al Baqarah 1-2 )

Ia jua mengandungi unsur berikut :

الـبـيـنات

keterangan atau pemberitahuan

الـفـرقـان

pembeza antara hak dan batil

الـمـنهـاج و الـشـريـعـة

perundangan

الـتـربـية

pendidikan

الـتـنبـيـه

kewaspadaan

بـشـيرا و نـذ يـرا

khabar gembira dan ancam

الـتـوحـيد

keesaan Allah


i )
Hukum hakam di dalam Al-Quran terbahagi kepada dua :[1]


1 . Hukum yang dimaksudkan sebagai Iqamatuddin ( menegakkan ugama ) Ianya merangkumi hukum Aqidah dan Ibadah .


2 .Hukum yang dimaksudkan sebagai Sistem Kenegaraan dan Jamaah , sistem hubungan antara individu dan ini merangkumi hukum Mua’malat , Tindak balas , Nikah kahwin dan Keluarga , Dustur dan Daulah .


Keistemewaan Al-Quran.


Al-Quran diturunkan dalam bahasa arab sebagai satu - satunya bahasa yang amat sesuai dengan status Al-Quran justeru bahasa arab mempunyai keistemewaan yang tinggi dari sudut tata bahasa dan pembendaharaan maksud yang kaya dengan nilai balaghah , ma'ani dan al-bayan .


كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (3) بَشِيرًا وَنَذِيرًا فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ (4)

" Kitab yang dijelaskan ayat - ayatnya iaitu bacaan dalam bahasa Arab untuk qaum yang mengetahui yang membawa berita gembira dan peringatan , tetapi kebanyakan mereka tidak mahu mendengar ."

( Fushshilat 3-4 )


Berasaskan kenyataan Ilahi ini , kita bertanggungjawab mempelajari kaedah bahasa arab untuk memahami peraturan dan arahan Al-Quran. Namun begitu , dek kerana sukarnya mempelajari bahasa arab , janganlah kita meninggalkan Al-Quran sementara tidak pula terlalu bersahaja ( meringan - ringankan ) usaha mendalami bahasa arab ( sebagai bahasa pengantar wahyu Ilahi ).


Ketidakfahaman bahasa arab dengan baik adalah mengeluarkan seseorang dari senarai mereka yang layak menafsirkan Al-Quran. Percubaan berani untuk menafsirkan Al-Quran tanpa memiliki asas penguasaan bahasa arab yang kukuh dan selok belok penafsiran hanyalah menyeret penafsirnya ke dasar neraka .


Sabda Rasulullah saw .


من فـسـر الـقران بـرأيـه فـليـتـبواء مـقـعـده فى الـنار

" Barangsiapa menafsirkan Al-Quran dengan pandangannya semata mata maka hendaklah ia sediakan tempat duduknya dalam api neraka "


Kriteria Mufassirin [ Penafsir Al-Quran] .[2]


Mereka yang mahu manafsirkan Al-Quran sekurang - kurangnya memiliki ilmu - ilmu berikut :


1 )
Bahasa arab dan sumber ambilannya yang tepat .
( kedapatan sebahagian mereka yang terseleweng dengan menta'wil ayat - ayat Al-Quran, jauh daripada pengertian bahasa yang sebenar . ) Benarlah apa yang disebut oleh Syaidina Omar :


عـلـيكم ديـوانكم لا تـضـلـوا

" Kamu mestilah berasaskan pembendaharaan bahasa kamu jangan kamu menyeleweng "


Jua apa yang disebut oleh Mujahid :


لايحل لأحد يؤمـن بـالله و الـيوم الأخر أن يتكلم فى كتاب الله إذا لم يكن عـالما بـلغـات العرب


"
Tidak harus bagi seseorang yang beriman dengan Allah dan hari akhirat bahawa ia berbicara mengenai kitab Allah sedang ia tidak mengerti tentang bahasa arab ."


2 ) Nahu dan soraf
3 ) Sastera arab dan ilmu Balaghah
4 ) Ulum Al-Quran
5 ) Ilmu Usuluddin dan Tauhid
6 ) Usul Fiqh
7 ) Al Hadis An Nabawi , Fekah dan Sirah
8 ) Lain - lain ilmu seperti sosial , sejarah , geografi dan lain - lain .

B ) As-sunnah .


As-sunnah sebagai sumber syariat Islam kedua
terbahagi kepada tiga fungsi .


i ) menguatkan hukum yang terdapat dalam Al-Quran


ii ) menafsir dan memperincikan hukum yang terdapat dalam Al-Quran


iii ) menetapkan hukum yang tidak terdapat dalam Quran


Menolak As sunnah sebagai sumber syariat sebagaimana yang diputuskan dalam sebuah persidangan antarabangsa di San Francisco pada 29 - 31 Ogos 1996 adalah nyata bertentangan dengan Islam dan membawa kepada murtad .[3]


Firman Allah swt .


وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا (23)


" Barangsiapa yang memaksiatkan ( menginkari ) Allah dan Rasul maka bagi neraka Jahannam , mereka kekal di dalamnya buat selama - lama . " ( Al Jin 23 )


Antara lain yang di putuskan dalam persidangan tersebut :


i ) Hadis punca perpecahan ummat Islam .


ii ) Menggandingkan Muhammad pada syahadah dan tahiyyat adalah menyekutukan Allah .


Mereka yang menganggap Al-Quran sahaja yang wajib diterima sementara Muhammad hanyalah manusia biasa , boleh diterima dan ditolak perkataannya adalah tidak berasas . Jika mereka benar beriman kepada Al-Quran, bukankah Allah telah berfirman :


وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى (3) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى (4)

" Dan tidaklah ia berkata menurut nafsu melainkan ia adalah wahyu yang diutuskan" ( An Najm 3 - 4 )


مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ

" Dan barang siapa yang mentaati Rasul maka sesungguhnya ia telah mentaati Allah" ( An Nisa' 80 )


Suatu kepincangan yang amat ketara dan ia memberi impak negatif kepada pembangunan insan apabila masyarakat kita terutamanya yang berbangsa melayu tidak mendalami ilmu Al-Quran dan Sunnah . Guru - guru yang mengajar sebahagiannya tidak berupaya mendekatkan masyarakat kepada Al-Quran dan Sunnah . Masyarakat dibiarkan menerima ilmu Islam secara rambang melalui pembacaan dan pertanyaan di tepi - tepi jalan .


Perlu ditegaskan disini , demi mewujudkan keintiman ummat dengan sumber Islam yang asli , kelas - kelas pengajian yang berlansung disemua peringkat sewajarnya menjadikan Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber utama atau sandaran dalil dalam setiap masalah yang dirungkai .

Sungguhpun ilmu Feqah atau lainnya yang diajar ( dengan tidak dinafikan sememangnya ia diambil dari Al-Qurandan Al-Hadis ) namun perlu dinyatakan serentak itu juga dengan jelas, bahawa sumbernya diambil dari nas yang termaktub di dalam Al-Quran dan Al hadis .Hal ini amat penting untuk kita mewujudkan rasa keterikatan masyarakat dengan Al-Quran dan Al hadis sehingga mereka tidak sewenang - wenangnya mempertikaikan kedudukan Al-Hadis begitu juga Al-Quran.


Sebelum Al-Hadis dipraktiskan ianya perlu dikenal pasti kategorinya . Samaada ia sahih , dhoif atau maudhu' . Usaha pengecaman hadis - hadis ini telah digariskan oleh ulama' - ulama' muktabar melalui ilmu mustholah hadis , antaranya Mustholah Hadis Ibnu Solah .


[1] Al Fahmul Islam oleh Jumua’h Amin
[2] Rujuk Al Fahm Al Islam karangan Jumua'h Amin
[3] Artikel Drs. Yusuf Hasbullah . ( Majallah Mustaqim bil 7 Ogos 95



Dicatat oleh almunabbih on Thursday, February 16, 2012
categories: , edit post

1 Responses to USUL ISYRIN [ SIRI 2]

  1. Tengkubutang Says:
  2. hai.. salam kenal

    follower ke : 68

    done follow sini.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

     

Post a Comment

Total Pageviews

JADUAL KULIAH MAGHRIB & AKTIVITI DAKWAH SAYA

1- ISNIN : A] MSJD QUBA',[ TMN WAWASAN] QANUN JENAYAH SYARIYYAH

2- SELASA: MSJD BAITUR RAHMAN [MUHIBBAH BAL] TAFSIR & FIQH

3- RABU : MSJD AL-AMAN [ TANJUNG BATU ] APA YANG DISUKAI OLEH NABI SAW & APA YANG BAGINDA BENCI ?

4- KHAMIS MSJD AL-KAUTHAR [ BANDAR]

TAFSIR JUZ A'MMA

5- JUMAAT
1- TAWAU FM [KEMUSYKILAN AGAMA ]

2- MSJD BABUS SAA'DAH : [MUHIBBAH RAYA]
400 KESALAHAN DALAM SOLAT


6- AHAD : MASJID BANDAR
- HIDAYATUS SIBYAN
- FIQH BERINTERAKSI DENGAN NON-MUSLIM



Labels

Pautan

PENDAMPING SETIA

Demi Masa

Web Analytics