MARHABAN YA RAMADHAN [ JUMAAT : 14 OGOS 2009 ] MASJID HIDAYATUL MUSTAQIM

الحَمْدُ لله الدَّاعي إلى بابه، الموفِّق من شاء لصوابِهِ، أنعم بإنزالِ كتابِه، يَشتملُ على مُحكم ومتشابه، أحمده على الهدى وتَيسيرِ أسبابِه، وأشهد أنْ لا إِله إلاَّ الله وحدَه لا شَريكَ له شهادةً أرْجو بها النجاةَ مِنْ عقابِه، وأشهد أنَّ محمداً عبدُه ورسولُه أكمَلُ النَّاس عَملاً في ذهابه وإيابه، صلَّى الله عليه وَعَلَى آلِهِ وأصحابه ومنْ كان أوْلَى بِهِ، وسلَّمَ تسليماً.
اَمَّا بَعْدُ، فَيَا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُوْنَ، اِتَّقُوْا اللهَ، اُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِى بِتَقْوَى اللهِ وَطَاعَتِهِ، وَمَنْ يُطِعِ اللهَ وَرَسُوْلَهُ فَاُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُوْنَ.
Sidang Khutbah yg dirahmati Allah.
Saya menyeru kpd diri saya & sdg khutbah sekalian,agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kpd Allah AW, dgn melakukn sgla suruhanNya & menjauhi sgla tegahanNya. Dlm suasana dunia berhadapan dgn pelbagai perubahan cuaca,fenomena alam & wabak penyakit yg amat membimbangkan, Ramadhan tetap jua menjelang thn ini, ini menandakan dunia yg semakin tua ini, tetap tunduk & patuh pd Kudrat Yg Esa. Kalau dahulu Rmdhn, brmaksud musim panas yg terik, tp kini, hujan lebat & ribut pl yg muncul, hingga mengakibatkan Taufan Morakot di Taiwan. Wabak H1N1, yg dianggap ancaman yang serius oleh Perdana Menteri juga telah meragut nyawa seramai 51 org sehingga tengah malam 13 ogos semalam.Ini benar-benar membibitkan keinsafan kita kpd kebesaran Allah AW. Maka, marilah kita melipatgandakan amal ibadah sbgai bekalan, kerana sebaik-baik bekalan kehidupan ialah taqwa :Allah AW berfirman yg berbunyi : { وتزودوا فإن خير الزاد التقوى } mksudnya ´dan sediakanlah bekalan dgn secukupnya, maka sebaik-baik bekalan kehidupan itu ialah ketaqwaan".

معشر المسلمين رحمكم الله
Khutbah pd hari ini, akn menyentuh Bagaimana untuk kita memaksimumkan penghayatan keimanan di Bulan ini & memastikan Bonus Rmdhn yg kita raih dpt dipelihara sebaiknya.
Untuk memastikan kita betul-betul menghargai kdtgn tetamu bergelar Ramadhan ini, mari kita melihat sejenak, bagaimana keghairahan, kegembiraan & keseronokan para Sahabat & Tabien ketika di ambang Ramadhan. Dan kmudian, cuba bandingkan pula dgn perasaan kita skrg…1] Ma'la B al-Fadhl, salah seorg Salafussoleh menceritakan suasana kegembiraan para Tabien :' Kami berdoa kpd Allah AW sepanjang 6 bulan , agr d pnjangkn umur, d anugerahkan kesihatan & kelapangan masa agar kami sempat bertemu & beribadah sepuasnya-puasnya dlm Ramadhan. Bila Ramadhan berlalu, kami menadah tgn pula memohon agr segala amalan & kebajikan kami d terima Allah.'
2] Yahya B. Kathir pula mnceritakan, antara doa yg sering diungkapkan oleh mereka "
 : اللهم سلمني إلى رمضان, وسلم لي رمضان, وتسلمه مني متقبلاً. " Ya Allah, Sejahterakanlah aku hingga dpt bertemu Rmdhn, Temukanlah aku dgn Rmdhn & terimalah segala ibadah & hajatku ".
Kenapakah mereka begitu rindukan Rmdhn ? Ini kerana mrka trkenangkan kisah 3 org adik beradik d zaman Rsulullah. 2 org abangnya tlh Syahid terlebih dahulu d Medan Jihad. Tinggallah si adik yg akhirnya mati d atas katil setahun kemudian. Tiba2 salah seorang dr kaum keluarga mrk bermimpi, melihat si adik yg mati lewat ini, lebih dulu memasuki Syurga, mndahului abang2 nya yg Syahid itu. Akhirnya diajukan pertanyakan kpd Nb SAW, maka Baginda mnjwb " tidakkah si adik sempat hidup setahun slps kmtian abg2nya. Bukankah dlm tempoh itu dia sempat berpuasa Rmdhn & solat dgn penuh khusyuk kpd Allah….Ternyata kisah ini menggambarkan kelebihan mereka yg sempat hidup d Bulan Rmdhn.
معشر المسلمين رحمكم الله
Lalu Bagaimanakah pula dgn keadaan kita d akhir zaman ini? Adakah kt tergolong dr klgn mereka yg brgembira dgn ketibaan Rmdhn@ kt berdukacita, sedih, susah hati & berserabut fikiran dgn kedatangannya?
Umat Islam perlu lebih fokus untuk mencapai kebaikan di bulan ini. Nabi SAW telah memberikan menyebut juga bahawa pintu syurga dibuka, ditutup pintu neraka serta dibelenggu para syaitan (Al-Bukhari, 1/18 ; Muslim, 1/41) , malah terdapat ulama yang mengatakan bahawa bulan ia dinamakan ‘Ramadhan' (yang bermaksud panas) oleh Allah AW, kerana bulan ini adalah bulan menghanguskan dosa. (Mughni, Ibn Quddamah, 4/116).
Kalau beginilah kemuliaan Rmdhn, maka patutlah Nabi bersabda :
«لو يعلم الناس ما في رمضان لتمنت أمتي أن يكون رمضان السنة كلها».
معشر المسلمين رحمكم الله
Untuk itu, jangan kita cemari kemuliaan Rmdhn al-Mubarak ini dgn amalan-amalan berikut :
 1- Ta'at hanya di Bulan Ramadhan shj .
Sebahagian orang, bila datang bulan Ramadhan barulah mereka bertaubat, solat dan berpuasa. Ketika itulah baru mereka mengenal Masjid & Tikar Sejadah. Tetapi jika bulan Ramadhan telah berlalu, mereka kembali lagi meninggalkan solat dan melakukan berbagai perbuatan maksiat. Masjid & Surau pula kembali lengang & sepi dari Alangkah ruginya golongan seperti ini, sebab mereka tidak mengenal Allah kecuali di bulan Ramadhan. Tidakkah mereka mengetahui bahwa Tuhan pada Bulan Rmdhn & bulan-bulan pada sepanjang tahun adalah Dia Yg Maha Esa? Tidakkah mereka mengetahui bahwa melakukan maksiat itu tetap haram hukumnya di setiap waktu? Tidakkah mereka mengetahui bahwa bahwa Allah mengetahui segala perbuatan mereka di setiap saat dan tempat?
Karena itu, hendaknya mereka bertaubat kepada Allah dengan taubat nasuha (sebenar-benar taubat), meninggalkan maksiat serta menyesali apa yang telah mereka lakukan di masa lalu, selanjutnya berkeazaman kuat untuk tidak mengulanginya di kemudian hari. Dengan demikian insya Allah taubat mereka akan diterima, dan dosa-dosa mereka diampuni.

2- Tidak menunaikan solat ketika berpuasa.
Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang, dia hanya. Kita pernah terdengar, ada sebilangan jemaah yang hanya hadir ke masjid, semata-mata untuk mengerjakan Solat Sunat Terawih, sedangkan Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya. Ada sebilangan Ulama’ yg MENGKAFIRKAN org yg meninggalkan SOLAT shj. Kerana SOLAT adlh tiang agama, sesiapa yg meruntuhkannya, bererti dia meruntuhkan agamanya sendiri. Hal ini berdasarkan banyak dalil, di antaranya adalah sabda Nabi SAW ,إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة
“Sesungguhnya (pembatas) antara seseorang dengan kesyirikan dan kekufuran adalah meninggalkan solat.” (Dikeluarkan oleh Muslim dalam kitab shahihnya dari hadits Jabir bin Abdullah RA.
Menurut Ulama’ yg mengkafirkan org yg meninggalkan Solat, tentu sekali posanya X DITERIMA Allah, kerana X SAH ibadah yg dilakukan oleh org bukan Islam. Ternyata pndgn ini cukup berat.
Sebahagian Ulama’ yg agak pertengahan, seumpama Pengarang Kitab Syarhul Sunnah : Imam al Baghawi dlm jilid 1/180 : menyifatkan mereka yg meninggalkan SOLAT ini sbg FASIQ @ Pelaku Dosa Besar. Berpandukan pendapat ini, org yg FASIQ ini dianggap sbg org yg lemah Imannya & dibimbangi Keimanannya. Jika dia berpuasa lengkap dgn syarat & rukunnya, puasanya tetap SAH. Sekalipun dia berdegil x mau menunaikan Solat, terpulanglah kpd Allah utk mempertimbangkan amalannya. Firman Allah dlm S. Zalzalah:[7-8]
فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره ، ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره
’ sesiapa melakukan amal baik, nescaya dibalas baik & sesiapa yg melakukan amalan buruk, tetap akn dibalas buruk, biarpun sebesar zarah ‘
 3) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat.
Antara Hadis yang sering bermain dimulut manusia dalam soal ini ialah :
, أن النبي صلى الله عليه و سلم كان يقول : "نوم الصائم عبادةyg bermaksud “Tidurnya seorang yang berpuasa adalah ibadah“, sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291) "
Kesan Negatif kepada mereka yg berpegang dgn Hadis ini, ia akn mewujudkan suasana malas dan tidak produktif dalam pekerjaan di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat, sekolah, kebun @ d mana shj dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.
Tdk salah utk kt tidur sekejap, dgn niat agar diberi kekuatan & kesegaran utk bangun beribadah Terawih,bertadarus & menghidupkan amalan Qiamullail d Mlm hari Bulan Rmdhn. Bahkan niat sebegini amat di tuntut, kerana kita juga d mnta utk menunaikan hak utk berehat bg anggota badan masing2. Tetapi yang lebih merugikan, kebanyakan umat Islam berjaga malam dalam hal-hal yang dimurkai Allah, bermain yang sia-sia (seperti daun terup & Karom), mengumpat, memfitnah, ke Kelab Mlm dsbg. Hal-hal semacam ini sangat berbahaya dan merugikan mereka sendiri. Sesungguhnya hari-hari bulan Ramadhan merupakan saksi ta'atnya orang-orang yang ta'at, dan saksi maksiatnya orang-orang yang ahli maksiat dan lupa diri.

 4) Berbuka dengan sesuatu yang haram.
Bayangkan sdg khutbah sekalian, hampir 15 jam sehari kita menahan diri drpd perkara yg asalnya di HALALKAN kpd kita, tiba-tiba, saat kita sungkai & berbuka, kita menghirup minuman yang memabukkan, menghisap rokok dan sejenisnya. Atau berbuka dengan sesuatu yang didapati dari yang haram. Orang yang makan atau minum dari sesuatu yang haram tak akan diterima amal perbuatannya dan tak mungkin pula do'anya dikabulkan.

Justeru, marilah kita merasa SERONOK dgn kedatangan Ramadhan ini, sebagaimana seronoknya kita apabila bakal menerima bonus tahunan nanti. Niat yang ikhlas dan benar ketika melaksanakan kewajiban Ramadhan adalah kunci kepada ‘bonus' yang ditawarkan oleh Allah. Bermakna, barangsiapa yang berpuasa Ramadhan bukan kerana Allah tetapi disebabkan oleh rasa malu kepada rakan-rakan, atau ter'paksa' menuruti suasana atau hanya ingin menunjuk-menunjuk dan lain-lain sebab keduniaan, tiadalah orang seperti ini layak mendapatkan ‘bonus' dan tawaran istimewa ‘pahala luar biasa' yang ditawarkan oleh Allah.
Untuk itu, marilah kita berazam utk menunaikan kewajipan puasa pd thn ini dgn lebih baik drpd tahun2 yg lepas, agar segala dosa-dosa akn diampunkan Allah. Bila suci dari dosa, bermakna kita akn dijauhi drpd api Neraka & bakal dimasukkan ke dlm Syurga. Tidakkah ini KEMERDEKAAN sebenar yg kita idam-idamkan ? Firman Allah : فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ yg bermaksud : sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya[ Surah Ali Imran : 185]


بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِيْ القُرْءَانِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُولُ قَوْلِي هذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ، وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، فَاسْتَغْفِرُوهُ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ.

Dicatat oleh almunabbih on Friday, August 14, 2009
categories: edit post

0 ulasan

Post a Comment

Total Pageviews

JADUAL KULIAH MAGHRIB & AKTIVITI DAKWAH SAYA

1- ISNIN : A] MSJD QUBA',[ TMN WAWASAN] QANUN JENAYAH SYARIYYAH

2- SELASA: MSJD BAITUR RAHMAN [MUHIBBAH BAL] TAFSIR & FIQH

3- RABU : MSJD AL-AMAN [ TANJUNG BATU ] APA YANG DISUKAI OLEH NABI SAW & APA YANG BAGINDA BENCI ?

4- KHAMIS MSJD AL-KAUTHAR [ BANDAR]

TAFSIR JUZ A'MMA

5- JUMAAT
1- TAWAU FM [KEMUSYKILAN AGAMA ]

2- MSJD BABUS SAA'DAH : [MUHIBBAH RAYA]
400 KESALAHAN DALAM SOLAT


6- AHAD : MASJID BANDAR
- HIDAYATUS SIBYAN
- FIQH BERINTERAKSI DENGAN NON-MUSLIM



There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Labels

Pautan

PENDAMPING SETIA

Demi Masa

Web Analytics