Berlaku sentuhan kulit antara lelaki dan wanita yang bukan mahram (yakni yang harus dikahwini) membatalkan wudhuk berdalilkan firman Allah di dalam surah al-Maidah, ayat 6 (yang bermaksud); “Dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam musafir, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuhan dengan perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah debu yang bersih…”.
1) Menurut mazhab Syafi’ie, semata-mata berlakunya sentuhan dan tanpa berlapik, akan batallah wudhuk sama ada sentuhan dengan syahwat atau tidak.
2) Mengikut mazhab Imam Abu Hanifah, bersentuhan tidak membatalkan wudhuk kecuali yang membabitkan alat kemaluan (yakni zakar dan faraj) iaitulah bersetubuh. Adapun semata-mata bersentuhan tidaklah membatalkan wudhuk.
3) Mengikut mazhab Imam Ahmad dan Malik pula; bersentuhan antara lelaki dan perempuan hanya membatalkan wudhuk jika dengan merasai kelazatan atau dengan maksud merasai kelazatan. Adapun bersentuhan semata-mata tidaklah membatalkan wudhuk.


PERINCIAN PANDANGAN IMAM AHMAD IBNU HANBAL :

  • Bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan dalam keadaan bernafsu tanpa alas walaupun yang disentuh itu adalah mayat, orang tua, mahramnya dan kanak-kanak perempuan yang berumur 7 tahun keatas tetapi wuduk orang yang disentuh itu tidak batal.
  • Wuduk tidak batal jika bersentuhan tanpa rasa syahwat atau bernafsu dengan kanak-kanak lelaki atau perempuan yang belum berusia 7 tahun.
  • Wuduk juga tidak batal jika menyentuh rambut, kuku dan gigi demikian juga jika menyentuh anggota yang telah terpisah dari badan.

    MENGAPA BERLAKU PERBEZAAN PANDANGAN INI :
    Perbezaan pandangan ulamak di atas berlaku berpunca dari perbezaan mereka dalam mentafsirkan ungkapan “أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء” (atau kamu bersentuhan dengan perempuan) dalam ayat di atas.
    a) Menurut Imam Syafi’ie, ia bermaksud bersentuhan secara mutlaknya.
    b) Imam Abu Hanifah pula mentafsir ayat ini dengan pandangan Ibnu Abbas yang berkata; maksud ayat di atas ialah jimak (persetubuhan).
    c) Imam Malik dan Ahmad pula mentafsir ayat di atas dengan sentuhan yang disertai syahwat. Pandangan mereka disokong oleh hadis dari Saidatina ‘Aisyah r.a. yang menceritakan; “Sesungguhnya Nabi s.a.w. mencium isteri-isterinya, kemudian baginda menunaikan solat tanpa mengambil wudhuk” (Riwayat Imam Abu Daud, an-Nasai, Ahmad dan at-Tirmizi. Menurut Syeikh al-Albani; hadis ini soheh. Lihat; Misykat al-Masabih, hadis no. 323). Hadis ini menunjukkan bahawa sentuhan biasa tidaklah membatalkan wudhuk. Jika tidak, sudah tentu Nabi akan mengambil wudhuk sebelum menunaikan solat selepas mencium isteri-isterinya tadi.

  • KESIMPULAN :
  1. Saya lebih cenderung kepada pendapat Imam Syafie kerana ia juga pendapat terpilih daripada Ibnu Masu'd, Ibnu U'mar, az- Zuhri, Zaid B. Aslam dan mereka yang lain.
  2. . قَالُوا : أَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ السَّائِلَ فِي حَدِيثِ الْبَابِ بِالْوُضُوءِ ، وَصَرَّحَ ابْنُ عُمَرَ بِأَنَّ مَنْ قَبَّلَ امْرَأَتَهُ أَوْ جَسَّهَا بِيَدِهِ فَعَلَيْهِ الْوُضُوءُ ، رَوَاهُ عَنْهُ مَالِكٌ وَالشَّافِعِيِّ ، وَرَوَاهُ الْبَيْهَقِيُّ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ بِلَفْظِ : { الْقُبْلَةُ مِنْ اللَّمْسِ وَفِيهَا الْوُضُوءُ وَاللَّمْسُ مَا دُونَ الْجِمَاعِ }

yg bermaksud " Nabi menyuruh sahabat yang bertanya tentang soal sentuhan antara lelaki & wanita yang Ajnabi ini, agar segera berwudhu'. hal ini disokong oleh Ibnu Umar . Imam Baihaqi menerusi riwayat Ibnu Masu'd pula menyatakan " ciuman itu termasuk sentuhan. Dengannya seseorang perlu berwudhuk semula. Dan sentuhan itu bukanlah persetubuhan.

3. Para Ulama Mazhab Syafie ,lebih cenderung mengekalkan makna SENTUHAN ini kepada maknanya yang asal, iaitu persentuhan antara tangan dan kulit. bagi mereka kalau ingin mengaitkannya dengan makna Majazi [ dikiaskan dengan persetubuhan], ia mesti didatangi dengan Qarinah/ sandaran yang menyokong makna tersebut.

Wallahu a'lam

Disediakan oleh :

Mohd Zaiem Hilmi Hussin

Read More
Dicatat oleh almunabbih on Thursday, October 29, 2009


Assalamualaikum….
Pertama saya nak minta maaf banyak-banyak pada ANA, kerana agak lama saya tak jawab persoalan beliau. Setelah meneliti beberapa rujukan, saya harap Ana dapat memahami jawapan ringkas saya ini. Saya merujuk kepada Fiqhul Manhaji, Jilid ke 4, pada halaman 637 & beberapa rujukan lain.

Sebagai permulaan, dalam Islam, hanya ada istilah Mahar atau Mas Kahwin sahaja. Tidak ada apa yang dikenali kini dengan HANTARAN. Jauh sekali istilah serba satu, seba dualah, belanja hangus lah dan macam-macam istilah yang hanya memeningkan kepala pengantin lelaki sahaja.

Maka saya akan jelaskan dahulu apa yang WAJIB kepada pengantin lelaki sediakan, barulah kita kembali kepada aksesori terkininya iaitu hantaran.
Yang WAJIB kepada Pengantin Lelaki ialah Mahar @ Mas kahwin.
Mas kahwin dalam bahasa agama dikenali dengan enam macam istilah:
Al-Mahr, As-shadaq As-shadaqah, atau fariidhah, An-Nihlah, Al-Hibaa'a, Al-Ajr, Al-Aqr, Al-'alaa'iq.
Kalau dirangkum dari sudut Istilah Fiqh nya bererti: pemberian dari suami kepada isterinya sebagai tanda kesungguhan cinta dan tanggungjawabnya, bukan sebagai bayaran.
Mahar adalah syarat sahnya pernikahan, wajib ditunaikan seperti permintaan isteri ( Selama suami mampu ) kalau tidak disebutkan jumlahnya maka mengikuti mahar yang berlaku umum [ Mahar Misil]. Sengaja meninggalkan member MAHAR, membatalkan pernikahan. Mahar itu boleh berupa barang atau manfaat seperti mengajarkan membaca, menulis dan sebagainya.. Silakan buka kembali Fiqih Sunnah, Subulussalam, Bidayatul Mujtahid, masing di BAB: As-Shadaaq )
Dalil kewajipannya :
وَآَتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً
yang bermaksud “Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskawin-maskawin mereka sebagai pemberian yang wajib”.

Dalam hukum-hakam yang berkaitan dengan mas kahwin, panel pengarang Fiqh Manhaji membahaskan pada muka surat ke 641, bahawa Pengantin Lelaki boleh @ harus menyegerakan pemberian mas kahwin ataupun menangguhkannya.

Dalam buku Kursus Perkahwinan dan Kekeluargaan Menurut Islam, terbitan Pustka Ilmi,pada muka surat 84, dengan jelas menyatakan “ Mahar @ Mas Kahwin, boleh dijelaskan secara TUNAI dan boleh juga BERHUTANG.

POINT PENTING BERKAITAN HANTARAN

HANTARAN hanyalah tradisi @ adat yang telah berakar umbi di dalam masyarakat kita. Sedangkan tidak ada 1 dalil pun di dalam al-Quran mahupun as-Sunnah yang menyatakan mesti menyediakan pemberian HANTARAN untuk pengantin wanita.
Rasulullah menyarankan agar kita mempermudahkan urusan perkahwinan, dengan merendahkan nilai Mas Kahwin dan menyegerakan walimah [ Kenduri Kahwin]. Andai pengantin lelaki dibebani dengan urusan menyediakan Wang Hantaran berupa serba satu, serba dua atau belanja hangus, atau terpaksa menyediakan belanja kenduri, ini satu bebanan yang hanya akan melambatkan proses pernikahan itu.
Kalau pihak Lelaki tidak mampu menyediakan wang Hantaran ini, bermakna tak dapatlah dia kahwin . Tak dapatlah dia berkahwin untuk menjaga kesucian diri dan kemurnian maruahnya?
Kekadang, jadi macam satu perlumbaan antara satu keluarga dengan keluarga yang lain, perawan manakah yang lebih tinggi nilai hantarannya.. Maka ia telah jauh daripada Ruh Islam yang yang inginkan kita saling bantu membantu dalam perkara kebaikan, kebajikan & taqwa. Firman Allah :
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى
Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa


KESIMPULAN

1) Pada pandangan saya, memandangkan kedudukan HANTARAN itu sendiri bukanlah mempunyai asas yang kukuh dalam agama, maka tidak menjadi 1 kecacatan pada bakal suami jika terpaksa berhutang di dalam menyediakannya.
2) Bayangkanlah, kalaulah MAHAR @ Mas Kahwin yang bertaraf WAJIB itu pun, boleh disediakan secara berhutang, takkanlah HANTARAN yang menjadi adat warisan itu mesti disediakan secara tunai. Ini satu hal yang tidak adil.
3) Andai terpaksa berhutang pun, jangan sampai hutang itu makin membebankan pasangan di awal usia perkahinan mereka.
4) Berhutang di awal perkahwinan ini, hanyalah tanda permulaan buruk bagi rumahtangga yang baru dibina.
5) Justeru, berbincang secara baik antara pasangan agar dapat kita lestarikan “ Baiti Jannati” diatas dunia yang sementara ini.


Wallahua’lam.
Disediakan oleh

Mohd Zaiem Hilmi B. Hussin
Tmn Wawasan, Tawau
12.14 malam.

Read More
Dicatat oleh almunabbih on

KANDUNGAN
Tuntutan Anak soleh.. 1
SALAH SANGKA DIDALAM MEMAHAMI TUNTUTAN BERBUAT BAIK KEPADA IBUBAPA YANG TELAH MENINGGAL.. 2
KATEGORI TANAH PERKUBURAN & HUKUM PENGGUNAANNYA : 2
HUKUM MEMBINA BINAAN DI ATAS KUBURAN : 3
DALIL : 3
PANDANGAN FUQAHA’ SYAFIEYYAH : 3
a] Maksud sebenar Binaan tersebut dan dimakruhkan di tanah perkuburan milik sendiri 4
HUKUM BINAAN Di atas kubur para nabi, wali, ulama dan syuhada di dalam tanah perkuburan milik sendiri 5
b] Binaan di dalam tanah perkuburan yang disabilkan atau diwakafkan.. 6
Apakah hikmah larangan ini?. 6
Bolehkah membongkar kubur sahabat dan wali setelah hancur jasad mereka untuk ditanam jenazah lain?. 9



HUKUM DAN BEBERAPA PERKARA MENGENAI KUBUR BINAAN DI ATASNYA
(BILANGAN 183 BAHAGIAN PERTAMA )
(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Tuntutan Anak soleh
Anak Salih akan sentiasa berusaha membuat kebajikan kepada kedua ibu bapanya, sekalipun mereka telah meninggal dunia. Sebenarnya hubungan antara kedua ibu bapa dengan anak tidak akan putus. Agamapun sangat menganjurkan agar anak-anak sentiasa membuat kebaikan dan kebajikan kepada kedua ibu bapa mereka sama ada semasa hidup atau selepas kematian mereka. Antara yang disebut oleh agama sebagai salah satu sumber pahala kepada kedua ibu bapa yang terus mengalir, tidak putus-putus ialah sebagaimana hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
باب الفطرة [ 128 ] أخبرنا الحسين بن عبد الله بن يزيد القطان حدثنا موسى بن مروان الرقي حدثنا مبشر بن إسماعيل عن الأوزاعي عن الزهري عن حميد بن عبد الرحمن عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهودانه وينصرانه ويمجسانه
Maksudnya: “Daripada Abi Hurairah Radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apabila meninggal dunia seseorang itu, maka terputuslah daripadanya segala amalnya kecuali tiga perkara (iaitu) sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat atau anak salih yang sentiasa mendoakan baginya” (Hadis riwayat Muslim)

SALAH SANGKA DIDALAM MEMAHAMI TUNTUTAN BERBUAT BAIK KEPADA IBUBAPA YANG TELAH MENINGGAL

Atas dasar ingin berbakti itulah ada anak-anak akan melakukan sesuatu yang pada anggapan mereka sangat baik untuk kedua ibu bapa mereka yang meninggal. Antaranya ialah menambak kubur kedua ibu bapa, namun hukum menambak ini mungkin tidak begitu jelas bagi kebanyakan orang berbanding dengan hukum membina rumah atau kubbah untuk si mati. Persoalan menambak kubur inilah yang ingin kita bincang dan perjelaskan dalam keluaran Irsyad Hukum kali ini.
Perkataan menambak bererti membina, membuat benteng atau membentengi dengan tambak pada sesuatu. Manakala penambak pula ialah sesuatu yang dijadikan tambak seperti batu, tanah, simen dan lain-lain.
Sementara kubur ialah tanah yang digali dengan bentuk dan ukuran tertentu untuk menutupi atau mengebumikan mayat.

KATEGORI TANAH PERKUBURAN & HUKUM PENGGUNAANNYA :
Perlu diketahui bahawa tanah perkuburan orang Islam itu ada tiga jenis:
1. Tanah kubur yang diwakafkan kerana kubur orang Islam. Hukumnya tiada boleh digunakan bagi tujuan-tujuan lain selain daripada mengebumikan mayat orang Islam, sama ada telah hancur luluh tulang dan anggota-anggota mayat atau sebaliknya.
2. Tanah kubur yang dinamakan musabbalah iaitu tanah yang biasa digunakan untuk mengebumikan mayat di tempat tersebut oleh penduduk-penduduk di kawasan itu, sekalipun tidak diketahui asal puncanya dan tiada diketahui orang yang mensabilkannya. Maka tanah tersebut tidak boleh digunakan selain untuk mengebumikan mayat orang Islam. Walau bagaimanapun menurut pengarang Hasyiah At-Tuhfah, boleh digunakan tanah tersebut selain mengebumikan mayat jika tulang-tulang dan suku-suku anggota mayat yang dikubur di situ telah hancur luluh, dan tanah itu tidak digunakan lagi untuk mengebumikan mayat oleh penduduk-penduduk di kawasan itu pada masa sekarang dan berazam tidak akan mengebumikan mayat di tanah itu pada masa akan datang.
3. Tanah mawat, iaitu tanah yang bukan kebiasaannya digunakan untuk mengebumikan mayat di tanah tersebut atau tanah yang dimiliki oleh seseorang atau tanah yang dipinjam untuk mengebumikan mayat di tempat tersebut. Apabila ditanam mayat pada salah satu dari tempat-tempat yang disebutkan, maka harus digali kubur itu apabila telah hancur luluh segala tulang dan suku-sukunya, serta harus digunakan semula tanah itu kerana tujuan-tujuan yang lain seperti bertani, dibuat jalan atau didirikan rumah, dalam makna yang lain tanah itu tidak lagi dinamakan tanah perkuburan.
Alhamdulillah, di Negara Brunei Darussalam tanah perkuburan orang-orang Islam dijaga dan dipelihara sebagaimana tuntutan syara‘. Bahkan ada kawasan (harim) kubur dikelilingi dengan pagar. Manakala sebahagian tanah-tanah perkuburan orang Islam itu disediakan pekerja-pekerja untuk menggali liang lahad dan membersih kawasan-kawasannya.
HUKUM MEMBINA BINAAN DI ATAS KUBURAN :

Adapun binaan di atas kubur seperti yang banyak kita saksikan sekarang seperti Tajsis kubur ( membina tembok dinding dikeliling kubur), dinding pagar dan sebagainya, tulisan ayat-ayat suci al-Quran dan lain-lainnya adalah antara perkara yang diharamkan.
DALIL :
Hadith Nabi saw riwayat Jabir rh :
نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يجصص القبر ،وأن يقعد عليه،وأن يبى عليه،[ أو يزاد عليه ]،[ أو يكتب عليه] ). أخرجه مسلم (3/62) وأبو داود (2/71) والنسائي (1/284-285،286) والترمذي (2/155) وصححه، والحاكم (1/370)والبيهقي(4/4)وأحمد (3/295،332، 339، 399).والزيادتان لابي داود والنسائي،وللبيهقي الاولى
“Rasulullah saw menegah dari mengecat kubur dan duduk diatasnya serta membina binaan diatasnya” (atau menambah2 ketinggiannya), (atau menulis keatasnya) [hadith dikeluarkan oleh Muslim 3/62, Abu Daud 2/71, al-Nasaai 1/286-284, al-Tirmudzi 2/155, al-hakim 1/370, Ahmad 3/332.339,399 - Dua2 tambahan oleh abu Daud & al-Nasaai, dan yang pertama oleh al-Baihaqi]

PANDANGAN FUQAHA’ SYAFIEYYAH :
Tentang hadis larangan binaan di atas kubur, Imam Syafie menerangkan hukum dan sebab larangan tersebut di dalam kitab Ummnya (bab jenazah):
1) IMAM SYAFIE :
" ورأيت من الولاة (بمكة من يهدم ما يبنى فيها ولم أر فقهاء يعيبون عليه ذلك ولأن في ذلك تضييقا على الناس "
Ertinya: “ Aku melihat pembesar di Mekah meruntuhkan binaan-binaan kubur yang ada padanya dan aku tidak melihat para Fuqaha (Mujtahid) yang mencela perbuatan pembesar tersebut [yg meruntuhkan binaan ats kuburan] dan kerana pada binaan itu menyempitkan tanah perkuburan ke atas orang ramai.”Katanya lagi:
" فان كانت القبور في الأرض يملكها الموتى في حياتهم أو ورثتهم بعدهم , لم يهدم شىء يبنى منها وانما يهدم ان هدم ما لا يملكه أحد فهدمه لئلا يحجر على الناس "
Ertinya: “ Maka jika adalah perkuburan di dalam tanah yang dimiliki oleh orang-orang mati semasa hidup mereka atau diwarisi oleh pewaris selepas kematian mereka, nescaya tidak boleh diruntuhi sesuatu binaan di dalamnya. Hanya diruntuhi sesuatu binaan di dalam tanah yang tidak dimiliki oleh sesiapa pun maka hendaklah diruntuhinya supaya tidak menegah orang ramai untuk tanam mayat yang lain.”
2) Ibnu Hajar Haitami
Bila ditanyakan fatwa kepada Ibnu Hajar Haitami tentang suatu binaan, beliau menghukumkan haram binaan itu dan menyatakan sebab ( ألعلة ) pengharaman tersebut dengan katanya (Fatawa Kubra, bab jenazah):
" ولوجود علة تحريم البناء في ذلك وهى تحجير الأرض على من يدفن بعد بلاء الميت اذ الغالب أن البناء يمكث الى ما بعد البلى وأن الناس يهابون فتح القبر المبني فكان في البناء تضييق للمقبرة ومنع الناس من الانتفاع بها فحرم "
Ertinya: “Kerana terdapat sebab pengharaman binaan pada binaan yang berkenaan iaitu menegah tanah kubur daripada ditanamkan mayat lain selepas hancur mayat di dalam kubur itu. Ini kerana, kebiasaannya binaan di atas kubur menjadi kekal sehinggakan selepas masa hancurnya mayat, dan orang ramai takut hendak membuka kubur yang dibinakan di atasnya. Maka binaan itu menyempitkan tanah perkuburan dan menegah orang ramai daripada mengambil manfaat dengannya lalu ia menjadi haram.”

3) IMAM NAWAWI :

Imam al-Nawawi rh. berkata : MAKRUH : mengecat, membina bangunan dan menulis diatas kubur.
HARAM : Jika dibina bangunan diatas kubur orang awam (musabbalah@ WAQAF) maka hendaklah dimusnahkan” (Minhaj al-Thalibin, ms 360). Didalam al-Majmu’, al-Nawawi mengatakan : “Berkata sahabat-sahabat kami Rahimahullah: “Tidak ada perbezaan antara membina bangunan (di atas kubur) sama ada membina kubbah atau rumah atau seumpama keduanya. Kemudian hendaklah diperhatikan, jika kubur itu kubur musabbalah (kubur orang awam) adalah haram di atasnya berbuat demikian…. Jika sekiranya kubur itu milik persendirian, adalah harus membina bangunan, ianya dihukumkan makruh dan tidak perlu dirobohkan” [al-Majmu‘: 5/260].
Beliau berpendapat bahawa binaan tersebut jika berlaku diperkuburan awam, maka hukum membinanya adalah haram, dan jika ia berada ditanah persendirian, maka hukumnya cuma makruh sahaja.
KHULASAH :
Beberapa perkara yang difahami daripada huraian Imam Syafie adalah:-1) Binaan di dalam tanah perkuburan milik sendiri2) Binaan di dalam tanah perkuburan disabilkan3) Binaan yang menyebabkan:a) terhalang daripada ditanamkan mayat lain (bila berlaku kesesakan)b) menyempitkan tanah perkuburan dengan perkara yang berlebih-lebihanPara ulama yang mengikuti Imam Syafie menghuraikan maksud sebenar perkataan Imam mereka tentang Hukum Binaan tersebut, adalah seperti berikut:-
a] Maksud sebenar Binaan tersebut dan dimakruhkan di tanah perkuburan milik sendiri

Binaan yang di maksudkan itu ialah :
1. binaan yang sama betul dengan liang lahad mayat (tidak memakan ruang yang terlebih luas)
2. binaan yang memakan ruang yang terlebih luas daripada itu seperti kubah, masjid, bilik dan lain-lain. Binaan tersebut dimakruhkan di dalam kawasan tanah kubur milik persendirian. Ini adalah pendapat yang muktamad dalam mazhab Syafie.
HUJAH YANG MEMAKRUHKANNYA :

1) kitab Tuhfah bagi Ibnu Hajar Haitami
Tersebut di dalam kitab Tuhfah bagi Ibnu Hajar Haitami ketika mensyarahkan matan Minhaj Imam Nawawi (bab jenazah) :
"ويكره تجصيص القبر والبناء عليه في حريمه وخارجه, نعم ان خشي نبش أو حفر سبع أو هدم سيل لم يكره"
Dimakruhkan (dalam tanah perkuburan milik sendiri) memutihkan kubur dengan kapur dan membuat binaan} di atas kubur pada permukaan liang lahadnya dan ruang yang terlebih luas daripada itu, sungguh pun begitu tiada makruh jika takut dibongkari (oleh pencuri kain kapan atau dibongkari untuk ditanam jenazah lain sebelum hancur jasadnya), digali binatang buas atau diruntuhi air banjir yang deras.”

2) Hasyiah As-Syarwani
menjelaskan lagi perkataan Ibnu Hajar itu di dalam Hasyiahnya:
" أي ويكره على القبر في حريمه وهو ما قرب منه جدا وخارج الحريم هذا في غير المسبلة "
Ertinya: “ Iaitu dimakruhkan binaan di atas kubur pada permukaan liang kubur iaitu ruang atau tanah yang betul-betul hampir dengan liang lahad kubur dan dimakruhkan juga pada ruang atau tanah yang terlebih luas daripada liang kubur tersebut. Hukum makruh terbabit adalah di dalam tanah perkuburan yang bukan disabilkan ( iaitu tanah perkuburan milik sendiri).”

3) Mughni Muhtaj
Di dalam kitab Mughni Muhtaj, bab jenazah: “ Sesetengah ulama mazhab Syafie menyesuaikan perkataan Imam Nawawi di dalam matan Minhaj dan perkataannya di dalam Majmuk dan lain-lain, dengan memberi maksud bahawa dimakruhkan apabila dibina hanya di atas kubur, dengan makna adalah binaan itu berada sama betul dengan permukaan liang kubur. Diharamkan binaan itu apabila didirikan di atas kubur , kubah atau bilik yang didiami. Pendapat yang muktamad adalah haram semata-mata (tanpa membezakan di antara binaan sama betul dengan liang lahad dan binaan yang terlebih luas daripada itu).”

4) Terdapat Pendapat yang lemah di dalam mazhab Syafie yang menyatakan bahawa dimakruhkan binaan yang tidak memakan ruang yang terlebih luas daripada permukaan liang lahad kubur dan diharamkan binaan yang memakan ruang yang terlebih luas daripadanya, sama ada binaan berkenaan di dalam tanah perkuburan milik sendiri atau tanah perkuburan yang disabilkan.Pendapat yang muktamad adalah haram semata-mata (tanpa membezakan di antara binaan sama betul dengan liang lahad dan binaan yang terlebih luas daripada itu).”
HUKUM BINAAN Di atas kubur para nabi, wali, ulama dan syuhada di dalam tanah perkuburan milik sendiri
1- harus serta tiada makruh
Binaan seperti kubah, bilik, masjid dan lain-lain, tiada haram serta tiada makruh sekiranya dibina di atas kubur para nabi, wali, ulama dan syuhada di dalam tanah perkuburan milik sendiri.

Tujuan diharuskan :

1) didirikan binaan tersebut adalah untuk menggalakkan orang ramai datang menziarahi kubur
2) sempena mengambil berkat.Berkata Ibnu Hajar di dalam Tuhfahnya, bab jenazah (jilid 3, m/s 226):
" قال بعضهم الا في صحابي ومشهور الولاية فلا يجوز وان انمحق ويؤيده تصريحهم بجواز الوصية بعمارة قبور الصلحاء أي في غير المسبلة على ما يأتي في الوصية لما فيه من احياء الزيارة والتبرك "

Ertinya: “ Sesetengah ulama syafie berkata: “ Melainkan pada kubur sahabat dan mereka yang masyhur dengan kewalian maka tiada harus membongkarkan kuburnya, sekalipun telah hancur jasadnya. Pendapat mereka dikuatkan dengan kenyataan fuqaha bahawa diharuskan berwasiat supaya dibangunkan binaan di atas kubur orang yang soleh, iaitu di dalam tanah perkuburan yang bukan disabilkan, mengikut keterangan yang akan datang pada bab wasiat. Keharusan itu bertujuan memakmurkan kubur mereka dengan ziarah dan sempena mengambil berkat.”
b] Binaan di dalam tanah perkuburan yang disabilkan atau diwakafkan
Hukumnya haram :

haram membina kubah, bilik, rumah atau masjid di atasnya. Wajib diruntuhkan binaan tersebut walaupun didirikan atas kubur para nabi, wali, ulama dan syuhada. Ini adalah pendapat yang muktamad di dalam mazhab syafie.
hujah-hujah :

1) kitab Nihayah bagi Syeikh Ramli

Tersebut di dalam kitab Nihayah bagi Syeikh Ramli ketika mensyarahkan Minhaj Imam Nawawi, bab jenazah:"( ولو بني في مقبرة مسبلة, هدم البناء وجوبا لحرمته ولما فيه من تضييق على الناس وسواء أبني قبة أو بيتا أو مسجدا أم غيرها "Ertinya: “ (Jika dibinakan di atas kubur di dalam kawasan perkuburan yang disabilkan nescaya mesti diruntuhkan) binaan itu sebagai hukum yang wajib. Ini kerana binaan tersebut adalah haram dan kerana terdapat padanya sebab (العلة pengharaman iaitu menyempitkan (tanah perkuburan yang disabilkan). Hukumnya tetap seperti itu, sama ada dibinakan kubah, bilik (rumah), masjid atau lainnya.”
Apakah hikmah larangan ini?

1) sikap melampau terhadap kubur yang akhirnya membawa kepada penyembahan
Kerana ianya boleh menjadi sebab kepada sikap melampau terhadap kubur yang akhirnya membawa kepada penyembahan. Sebab itu datang juga larangan mengebumikan mayat di masjid. Adapun kubur Nabi sesungguhnya ia tidak berada di dalam masjid akan tetapi Nabi dikuburkan di rumah baginda (ini merupakan antara perkara-perkara khusus yang dibolehkan bagi nabi sahaja) adapun jasad Abu Bakar dan Umar kerana permintaan mereka untuk dikebumikan bersama baginda kerana mereka berdua adalah sahabat Nabi yang paling akrab dan mulia yang sering menemani Nabi kemana sahaja baginda berada.

2) Mengelak daripada menyerupai orang Yahudi & penganut agama lain.
A] Nabi bersabda bermaksud: "Allah melaknat orang Yahudi yang menjadikan kubur para Nabi mereka sebagai masjid". Hadis ibnu Abbas riwayat Bukhari.
B] Penganut Cina & Kristian bermegah-megah dengan binaan kuburan mereka :
- ancaman keras Nabi dlm sebuah hadis ” من تشبه بقوم فهو منهم ’ yg brmksud ” sesiapa yg menyerupai sesuatu kaum, maka dia juga termasuk dlm klgn mrk ” [Rwyt Imam Abu Dawud, hadis No: 3512 ].

3) Prof Dr Refaat Fawzi (Universiti Kaherah) menjelaskan kenapa dilarang melakukan binaan keatas kubur. Diantaranya penjelasan beliau adalah :-
a. Larangan yang datang dari hadith sahih, riwayat Jabir :
نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يجصص القبر ،وأن يقعد عليه،وأن يبى عليه،[ أو يزاد عليه ]،[ أو يكتب عليه] ). أخرجه مسلم (3/62)
b. Dalil yang membenarkan ditanam mayat lain diatas kuburan yang lama, sebagaimana kubur di bandar Makkah dan Madinah.
c. Bagaimana pula dengan mayat2 yang mati di laut, sudah tentu binaan2 tidak diperlukan langsung. Kalau begitu, ramailah anak-anak generasi terdahulu yang ke Mekah naik kapal laut, lalu mati dilaut, maka dkuburkan sahaja kedalam laut, jadi anak yang derhaka!!!

d- bagaimana pula dgn tragedi di Kampung Pariaman, Jambi Sumatera, yang diisytiharkan “Kubur Besar”, setelah operasi menyelamat buntu. Mcmna anak/waris nak buat binaan ats kwsn tu, sedangkan sudah tidak dapat dikenalpasti lg dibawah tanah itu jasad siapa ?

4) MEMBUKA RUANG KEPADA ORG YG JAHIL DUDUK SEMBARANGAN DI ATAS KUBUR
An-Nawawi berkata dalam syarah soheh Muslim: "Nabi melarang Tajsis kubur dan membina diatasnya dan juga duduk di atas kuburan" dalam hadis ini larangan Tajsis kubur , membina binaan diatasnya dan duduk diatas kuburan. Yang dimaksudkan dengan “قعود “ ialah duduk, ini merupakan mazhab Syafie dan jumhur ulama. Imam Malik berkata dalam kitabnya Muwatto’ : "yang dimaksudkan dengan “قعود “ ialah duduk". Antara yang menyokong perkara ini ialah riwayat lain yang menyebut: "jangan kamu duduk di atas kuburan). dalam riwayat yang lain pula disebut: ( Demi sesungguhnya seseorang dari kamu duduk diatas bara api kemudian bajunya terbakar sehingga memakan kulit badannya lebih baik baginya daripada dia duduk di atas kubur). An-Nawawi berkata lagi: "Telah berkata sahabat-sahabat kami (ulama Syafie): Tajsis kubur itu makruh, dan duduk diperkuburan adalah haram, demikian juga menyandar di atas perkuburan.

RUJUKAN
1. Prof Dr Refaat Fawzi. البناء فوق المقابر . URL :
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Arabic-Ask_Scholar/FatwaA/FatwaA&cid=1122528610462
2. Syeikh Nasyiruddin al-Albani. أحكام الجنائز وبدعها. cet baru. Riyad : Maktabah al-Ma’aarif, 1993.bagaimana pula dengan binaan di atas kubur para nabi, wali, ulama dan lain-lain di dalam tanah perkuburan yang disabilkan ?

a] haram secara mutlak

1- kitab tuhfatul muhtaj , ibnu hajar

[ DIFAHAMI SECARA MAFHUM MUKHALAFAH ]
Diharamkan binaan tersebut walaupun di atas kubur para nabi, wali, ulama dan lain-lain di dalam tanah perkuburan yang disabilkan sebagaimana kenyataan Ibnu Hajar di dalam Tuhfahnya, bab jenazah (jilid 3, m/s 226) yang telah lalu mengikut beliau binaan seperti kubah, bilik, rumah dan masjid tidak dimakruhkan di atas kubur mereka sekiranya di dalam kawasan tanah perkuburan milik persendirian. Maka difahami daripada perkataan beliau bahawa binaan tersebut diharamkan di dalam tanah perkuburan yang disabilkan.

Diharamkan kerana :
1) terhalang daripada ditanamkan mayat lain (bila berlaku kesesakan)
2) menyempitkan tanah perkuburan dengan perkara yang berlebih-lebihanb] diharuskan dengan beberapa syarat:

Binaan yang diharuskan di atas kubur para nabi, wali, ulama dan seumpamanya di dalam tanah perkuburan di sabilkan ialah hanyalah :
1- binaan seperti simen, marmar dan lain-lain
2- binaan itu tidak memakan ruang yang terlebih luas daripada liang lahad kubur.

Rujukan & hujah sandaran :

1- Ini ada dinyatakan di dalam Nihayah karangan Syeikh Ramli bab jenazah
(jilid 3, m/s 41,عند قول المتن لا للتكفين على الأصح )
2- Terdapat pendapat yang lemah di dalam mazhab syafie bahawa diharuskan binaan yang memakan ruang yang terlebih luas seperti kubah, bilik dan lain-lain di atas kubur para nabi, wali, ulama dan seumpamanya di dalam tanah perkuburan yang disabilkan sebagaimana yang tersebut di dalam kitab ‘Iaanah AtThalibin (Fasal : solat ke atas simati, jilid 2 : m/s120) :
" وقال البجيرمي : واستثنى بعضهم قبور الأنبياء والشهداء والصالحين ونحوها (برماوي , وعبارة الرحماني : نعم قبور الصالحين يجوز بناؤها ولو قبة لاحياء الزيارة والتبرك , قال الحلبي : ولو في مسبلة وأفتى به وقد أمر به الشيخ الزيادي مع ولايته..."
3- Ertinya: “ Al-Bujairimi berkata: Sesetengah ulama mazhab syafie mengecualikan (daripada hukum haram) kubur para nabi, syuhada, orang-orang soleh dan seumpamanya (nukilan Barmawi).
4- Teks Ar-Rahmani menyebut: Sungguhpun begitu, kubur orang-orang soleh diharuskan membina di atasnya, sekalipun binaan kubah bertujuan memakmurkan dengan ziarah dan mengambil berkat.
5- Al-Halabi berkata: Walaupun di dalam tanah perkuburan yang disabilkan dan beliau berfatwa sebegitu.
6- Sesungguhnya Syeikh Ziyadi memerintahkan supaya didirikan binaan tersebut ketika beliau berkuasa…..”
Bolehkah membongkar kubur sahabat dan wali setelah hancur jasad mereka untuk ditanam jenazah lain?

1) dilarang & diharamkan
Larangan membongkar kubur sahabat dan wali setelah hancur jasad mereka untuk ditanam jenazah lain.

2) Untuk mengelaknya daripada berlaku
Kerana larangan inilah, diharuskan binaan di atas liang lahad kubur mereka supaya tidak dibongkarkan untuk ditanam jenazah lain.Beliau menukilkan perkataan Muwaffiq bin Hamzah yang mengharuskan berwasiat untuk membina binaan di atas kubur sahabat dan wali bertujuan memakmurkan kubur mereka dengan menziarahi dan mengambil berkat.

3) Bentuk binaan yang dibenarkan & rujukannya :

Binaan yang dimaksudkan oleh nukilan Syeikh Ramli itu ialah hanyalah :
a) binaan di atas liang lahad kubur para nabi, wali, ulama dan seumpamanya sahaja seperti disimen dan dipasangkan marmar,
b) bukan binaan yang memakan ruang lebih luas daripada itu, seperti kubah, bilik, rumah, masjid dan lain-lain.
c) Rujukan : Ini sebagaimana yang telah diterangkan oleh Al-Allamah Ali Syibramalisi di dalam Hasyiah Nihayah (jilid 3 : m/s 41 bab jenazah) dengan katanya:
" والمراد بعمارة ذلك بناء محل الميت فقط لا بناء القباب ونحوها "
Ertinya: “ Dimaksudkan dengan mendirikan binaan tersebut ialah binaan di tempat liang lahad simati (nabi, wali, ulama dan seumpamanya) sahaja, bukannya binaan segala kubah dan seumpamanya.”

4) Pendapat yang muktamad

Al-Allamah Ali Syibramalisi di dalam Hasyiah Nihayah juga menegaskan: “ Pendapat yang muktamad ialah apa yang dikatakan oleh Syeikh Ramli di dalam bab jenazah iaitu :
A] harus berwasiat untuk meratakan tanah kubur para nabi dan orang soleh serta
B] membangunkan binaan (yakni binaan seperti simen, marmar) di atas kubur mereka di dalam tanah kubur yang disabilkan.”(حاشية الشرواني على التحفة : كتاب الوصايا وما يتعلق به عند قول المتن واذا أوصى لجهة عامة فالشرط أن لا تكون معصية : ج 3/ ص 6)
dipetik drp:
http://halimislam.multiply.com/journal

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يجصص القبر ،وأن يقعد عليه،وأن يبى عليه،[ أو يزاد عليه ]،[ أو يكتب عليه] ). أخرجه مسلم (3/62)



Kertas Rujukan disediakan oleh :
Mohd Zaiem Hilmi Bin Husin
[ untuk dibentangkan pada Slot Kemusykilan Agama Tawau FM, bertarikh 16 Oktober ]

Read More
Dicatat oleh almunabbih on Friday, October 16, 2009
0 ulasan
categories: | edit post

MASJID AMAR MAKRUF MUKJIZAT AL-QURAN 16 OKTOBER 2009

الحمد لله الذي يبدي ويعيد، خلق السماوات والأرض بالحق وهو على كل شيء شهيد. أشهد أن لا إله إلا الله، وحده لا شريك له، ذو العرش المجيد، وأشهد أن محمداً عبد الله ورسوله، رفع الله به أعلام التوحيد ، وعلى آله وأصحابه أولي الرأي السديد، والتابعين لهم بإحسان من سائر العبيد، وسلم تسليماً كثيراً إلى يوم المزيد، أما بعد: أيها الناس اتقوا الله تعالى ، أوصيكم وإياي بتقوى الله حق تقاته ، ولا تموتن إلا وانتم مسلمون
Wahai hamba-hamba Allah ! Dikesempatan yg berharga ini, Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama2 meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya. Kerana sesungguhnya Taqwa itu adlh sebaik-baik bekalan kita , pada hari dimana tdk bermanfaat lagi harta & anak-pinak , kecuali org-org yg menemui Allah dgn hati yg sejahtera.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian..
Minggu ini menyaksikan bencana demi bencana alam mewarnai pentas dunia yang cukup menginsafkan. Minggu ini mencatatkan ribuan nyawa yang terkorban diragut gegaran gempa bumi & landaan Tsunami. Minggu ini menghitung jutaan ringgit kerugian & kemusnahan harta benda yang bukan kepalang.
معشر المسلمين رحمكم الله
Episod demi episod bala Allah ini nyata membuktikan betapa kerdilnya kita manusia biasa bila berhadapan dengan Zat Allah Yang Maha Berkuasa. Dialah Pemilik Kerajaan di langit dan di bumi, semuanya di dalam takluk Allah swt. Firman Allah swt: تبارك الذي بيده الملك وهو علي كل شئ قدير
Maha suci Allah,yg ditanganNya segala kerajaan. Dialah Maha berkuasa di atas segala sesuatu :Al-Mulk : 1
معشر المسلمين رحمكم الله
Gempa bumi yang berlaku di Padang dan Jambi Sumatera pada 30 september dan 1 oktober baru - baru ini cukup memilukan . Wilayah Sumatera Barat, Indonesia digegarkan gempa berukuran 7.9 skala ritcher, hingga menyebabkan ratusan org terbunuh. Kemusnahan dan kebinasaan akibat gempa bumi yang dahsyat ini sukar untuk dianggarkan. Musnah harta benda dan binasa segala nyawa . Gegaran tersebut turut memusnahkan ratusan bangunan, rumah , hotel, jambatan & dan mengakibatkan kebakaran di Bandar Padang, Sumatera Indonesia.
Namun peristiwa sedemikian tidaklah berlaku secara spontan atau hanya fenomena alam sebagaimana yang sering diungkapkan oleh mereka yang tidak beriman kepada Qadha' dan Qadar Allah swt . Al Quran [ wahyu Allah swt ] telah menegaskan beberapa peringatan yang boleh di dapati dalam banyak surah dan ayat guna membimbing ummat manusia agar beriman ,bertaqwa dan mengabdikan diri kepada Allah AW. Saya tdk akn membicarakan topic ini menerusi tuntutan bersabar terhadap ujian Allah ataupun kebersamaan untuk meringankan beban mangsa dgn bantuan kewangan. Akan tetapi saya memilih untuk melihat isu ini menerusi Mukjizat al-Quran.
معشر المسلمين رحمكم الله
Antara yang menarik sekaligus membuktikan Mukjizat al Quran dalam hal ini, ialah keselarasan ayat quran dengan peristiwa gempa bumi di Padang Sumatera . Gempa bumi yang berlaku di Padang pada 30 september tempohari ialah tepat jam 5.16 pm [ atau jam 17:16, mengikut kiraan system 24 jam ] dan gegaran kedua berlaku pada jam 5. 58 pm [ atau jam 17 : 58 ] . Sementara esoknya [ 1 Oktober ] jam 8.52 am berlaku gegaran susulan di Jambi .

Apabila kita laraskan masa berlaku gempa bumi dengan surah dan ayat al Quran , kita akan temui persamaannya seperti berikut . [ Jam 17 : 16 bermaksud Surah ke 17 ayat ke 16 ] [ Jam 17 : 58 pula bererti Surah ke 17 ayat ke 58 ] [ Jam 8:52 pula menunjukkan Surah ke 8 ayat ke 52 ]

Secara indeks @ tertib aturan Surah al-Quran, surah ke 17 ialah Surah al Israa' sementara surah ke 8 ialah Surah al Anfaal . Mari kita lihat satu persatu ayat-ayat ini lantas melihat keajaibannya !!!
Ayat 1: dalam indeks 17.16, merujuk kepada Surah Al Israa’ ayat 16:
وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا
“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”
Ayat ke 2: dalam indeks 17.58 , merujuk kepada Surah Al Israa’ ayat 58:
وَإِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا
“Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”
Dan Ayat ke 3 : dalam 8.52 merujuk kepada Surah Al Anfaal: 52:
كَدَأْبِ آَلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآَيَاتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقَابِ(Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.”
معشر المسلمين رحمكم الله
Apakah kaitan ayat-ayat ini sebagai Mukjizat al-Quran ? Ayat - ayat di atas jelas menunjukkan azab dan musibah yang Allah swt timpakan ke atas sesebuah negara atau negeri lantaran penghuninya derhaka kepada Allah swt . Ia boleh berlaku dan telah berlaku di hadapan mata kepala kita biarpun jauh di negara orang untuk menjadi iktibar buat seluruh ummat manusia .
Ayat - ayat Allah ini merupakan sistem amaran awal yang perlu diambil perhatian oleh seluruh ummat manusia supaya menjauhi segala perbuatan mungkar dan maksiat yang dimurkai oleh Allah AW. Hari ini mungkin Indonesia , tetapi tidak mustahil ia boleh berlaku di negara kita Malaysia pula pada bila – bila, secara tiba-tiba [ wali'yazubillah ] jika maksiat dan mungkar makin membarah. Tragedy pilu yang berlaku di Keningau, sekitar tahun 1997 lalu amat menyedarkan kita. Siapa sangka badai Ribut Greg bisa melanda kawasan pedalaman Sabah itu, sedangkan menurut pakar kawasan tragedy bukanlah laluan sebenar taufan tersebut !!!
معشر المسلمين رحمكم الله
Aspek kedua yang ingin difokuskan dlm Khutbah ini ialah Tuntutan al-Quran yang paling penting kini ialah :
Al-Quran diturunkan untuk diamalkan, bukan diturunkan untuk menghias dinding-dinding rumah, bukan diturunkan untuk dibaca kepada orang-orang mati tetapi diturunkan untuk menjadi panduan bagi orang yang hidup. Al-Quran diturunkan untuk mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada nur Ilahi. Manusia sering berkata : “ kami hendak mengambil berkat dari al-Quran.” Apakah itu berkat ? Sedangkan kita tidak pernah mengikuti perintah al-Quran. Berkat itu terletak pada orang-orang yang mengikuti kitab hidayah ini. Firman Allah:
كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آَيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
yang bermaksud : “ Ini adalah sebuah kitab yang kami turunkan kepadamu penuh dengan barakah supaya mereka memerhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran.” (Sad 29)
Malangnya, kita tidak beramal dengan al-Quran sepenuhnya. Umat surah al-Syura tetapi tidak beramal dengan tuntutan bermesyuarat & bertoleransi dengan perbezaan pendapat, umat surah al-Hadid (besi) tetapi tidak menguasai teknologi bidang tersebut, umat surah al-Alaq yang dimulakan dengan Iqra’ tetapi tidak membaca malahan masih ramai lagi yang jahil tentang agama Islam. Di manakah kedudukan umat Islam sekarang dengan al-Quran? Oleh itu, perlulah kita bermuhasabah kembali, bagaimana interaksi kita dengan al-Quran . Justeru, mimbar menyeru seluruh warga kampong ini agar kembali kepada Islam sekaligus meninggalkan maksiat dan mungkar [ zina , pergaulan bebas , pendedahan aurat , judi , arak , rogol , rompak , samun , rasuah , salah guna kuasa , zalim dan 1001 perkara mungkar ] agar seluruh rakyat dan negara di berkati dan dirahmati oleh Allah swt . Ambillah iktibar daripada Khutbah yg disampaikan ini. Kembalilah kepada cara hidup Islam yang bertunjangkan al-Quran dan bersendikan as-Sunnah. Kelak kita bahagia di dunia & akhirat.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

Read More
Dicatat oleh almunabbih on Thursday, October 15, 2009
0 ulasan
categories: | edit post

salam Idil Fitri buat semua sahabat-sahabat & pengunjung setia blog ini. Pertama, saya mohon berbanyak kemaafan kerana agak lama tidak update bahan dalam blog. Lantaran keterbatasan waktu & kesempatan untuk menjawab persoalan dan menambah bahan ilmiah disini. Apapun, mulai hari ni, saya cuba untuk menjawab beberapa persoalan yang dibangkit dlm ruangan kemusykilan agama disebelah. Saya tertarik untuk memulakan penulisan ini dengan menjawab persoalan yang dikemukakan oleh RAHMAN terlebih dahulu. Bila beliau bertanyakan HUKUM MENGHISAP ROKOK. Justeru, saya tertarik menjawab persoalan ini,lantaran saya sendiri pernah menyampaikan topik ini dalam satu siri khutbah saya di Masjid al-Kauthar bertarikh 13 Julai 2007 yang lalu [ bermakna dah 2 tahun beb]. Menariknya, selepas saya berkhutbah, ada seorang AJK Masjid di Tawau ni, minta teks tersebut. Bilangnya mau dilampirkan sebagai risalah di Masjidnya. Maka saya berbesar hati memberikan teks Khutbah itu kepadanya. Berikut adalah teks Khutbah yang menjelaskan persoalan merokok kepada Umat Islam. Oleh kerana statistik & datanya saya petik 2 tahun yang lepas, pasti data untuk tahun 2009 ni dah berubah. So, saya minta maaf banyak-banyak, kerana tak dapat nak bagi data yang terkini. Tapi, kalau sahabat-sahabat nak tau statistik terkini berkaitan ROKOK ni, sila ikuti siaran “ 360” bersama Mazidul Akmal dalam minggu ni. Insyaallah ada tu…
Selamat membaca & menghayati Khutbah ini…..

KESAN MEROKOK KEPADA UMMAH [ JUMAAT : 13 JULAI 2007 ] MASJID AL-KAUTHAR

الحمد لله له ما في السماوات وما في الأرض وله الحمد في الآخرة وهو الحكيم الخبير وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير وأشهد أن محمدا عبده ورسوله الذي جاهد في الله تعالى من غير توان ولا تقصير صلى الله عليه وعلى آله وأصحابه, أولئك هم المفلحون وعلى التابعين لهم بإحسان إلى يوم يرجعون, وسلم تسليما. أما بعد: أيها الناس اتقوا الله تعالى ، أوصيكم وإياي بتقوى الله حق تقاته ، ولا تموتن إلا وانتم مسلمون

Sidang Khutbah yg dirahmati Allah.
Saya menyeru kpd diri saya & sdg khutbah sekalian,agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kpd Allah AW, dgn melakukn sgla suruhanNya & menjauhi sgla tegahanNya. Jgnlh kt hanya tahu mndgr shj prktaan Tqwa, serta menyebutnya, sdgkn ia tdk menyerap di dlm hati sanubari kita. Hitunglah diri kita,setiap masa & ketika, adkh semakin hampir dgn Allah @ sebaliknya. Maka sebaik-baik bekalan kehidupan ialah taqwa { وتزودوا فإن خير الزاد التقوى } :Allah AW berfirman yg mksudnya ´dan sediakanlah bekalan dgn secukupnya, dan sebaik-baik bekalan itu ialah ketaqwaan". Seorang penyair Arab prnh bermadah :
تزود من التقوى فإنك لا تدرى إذا جن ليل هل تعيش إلى الفجر
Berbuatlah bekalan dgn ketaqwaan,sesungguhnya kiranya mlm berlabuh, adkh esok pagi kau akan menghirup udara lagi
وكم من صغار يرتجى طول عمرهم وقد دخلت اجسادهم ظلمة القبر
Berapa ramai pula anak-anak kecil yg diharapkan umur mrk brpnjgn,
Tiba-tiba jasad mrk dimasukkan ke dlm kegelapan kubur
وكم من فتى يمسى ويصبح لاهيا وقد نسجت اكفانه وهو لا يدري
Berapa ramai pula belia & pemuda yg mghabiskan malam & siangnya dgn kelalaian
Sedangkan mrk x mnyedari,kain kafan tlh siap ditenun untuk mereka
معشر المسلمين رحمكم الله
Hasil dari kenaikan duti eksais ke atas rokok daripada 12 sen sebelum ini kepada 15 sen yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan yang berkuatkuasa pada 4 petang 2 Julai 2007 yg lalu, maka British American Tobacco (Malaysia) Bhd. pun telah mengumumkan kenaikan harga rokok keluaran mereka.Ini antara perkembangan terbaru yang Khatib yakin akan menaikkan darah segolongan besar masyarakat di luar sana. Dengan kenaikan itu, duti bagi satu paket 20 batang rokok kini meningkat sebanyak 60 sen. Ini bermakna Dunhill 20 akan jadi RM8, Lucky Strike RM8.60,Perillys hmpir RM7, Gudang Garam RM 3. dan lain-lain akan naik harga juga.Kepada perokok tegar, ingatlah, bulan Oktober atau November akan dtg, akan dilangsungkan pula Belanjawan 2008,sudah confirm & pasti, harga rokok akan naik lagi!
معشر المسلمين رحمكم الله
Kini genaplah 12 tahun fatwa tentang merokok dikeluarkan oleh Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia. Setelah ia bersidang utk Ke-37 pada 23 Mac 1995 lalu. Tetapi ulang tahun ke12 ini akan terus disambut dengan begitu dingin sekali kerana rata-rata masih ramai orang Islam khasnya tidak mengetahui tentang wujudnya fatwa tersebut. Oleh yang demikian tabiat merokok semakin berleluasa walaupun kerajaan begitu bersungguh-sungguh untuk membasmi tabiat yang hodoh ini di kalangan warga negara ini. Fatwa itu antara lain berbunyi “ bersetuju membuat keputusan bahawa merokok adlh HARAM dari pndgn Islam kerana padanya terdapat kemudaratan. Pengharaman ini adlh keatas org Islam shj” . [ So, hukum berkaitan Pengharaman Menghisap Rokok ini, bukan saya yang cakap, tetapi dah diputuskan oleh Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia, sejak Tahun 1995 lagi !!!!. Persoalannya, kenapa ramai dikalangan kita bagaikan tidak tahu menahu berkaitan fatwa ini ? " Mu Tepuk Araknu, Mu Tangani ImanMu - pepatah Bugis yang bermaksud " Tepuklah Dada, Tanyakan Imanmu"- maaf ye kalau ada kesalahan tatabahasa Bugis]
Kedinginan hebahan fatwa ini perlu diperbaiki segera sekiranya orang-orang Islam khasnya yg perihatin tentang kedudukan ummah, ingin memastikan Negara tercinta ini akn dipimpin oleh mereka yg sihat fizikalnya, sejahtera akalnya & berminda kelas pertama.
Justeru, mimbar terpanggil utk menyatakan di sini, sekilas pandangan di klgn ulama’ berkaitan dgn fokus utama iaitu: Kesan Merokok Kepada Ummah. Mudah-mudahan, dgn maklumat ini, kt dpt mempraktikkan kehendak Hadis yg berbunyi :
اِتَّقِ الله َحَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعِ السَّيّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخاَلِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ
'Bertakwalah kepada Allah dimana saja engkau berada. Ikutilah keburukan itu dengan kebaikan, nescaya kebaikan tadi akan menghapuskan keburukan dan berakhlaklah kepada manusia dengan akhlak yang baik.' (Riwayat Tirmidzi dan Ahmad.)
معشر المسلمين رحمكم الله
ASPEK PERTAMA : PEMBAZIRAN
Kita selalu diperingatkan tentang jangan membazir makanan ,tenaga, wang ringgit & segala nikmat yg diberikan Allah. Sesungguhnya,pembaziran itu adalah amalan syaitan; tetapi pembaziran akibat tabiat merokok tidak dititikberatkan langsung. Inilah peringatan penting yg ditekankan dari surah Al-Israa': 27 ”Sesungguhnya pembazir-pembazir itu adalah saudara syaitan sedangkan syaitan itu sangat mengingkari Tuhannya”. Hasil kajian mendapati matlamat iklan rokok hampir semuanya ditujukan kepada remaja untuk dapatkan pelapis perokok baru. Setiap remaja yang mula merokok berkemungkinan akan merokok purata selama 30 tahun akan datang. Bayangkan berapa banyak jumlah wang yg telah dibelanjakannya pada pembaziran yg berisiko tinggi ini. Bayangkan dalam sehari dia membelanjakan hanya RM5 utk rokok, setahun telah mencapai RM 1825. Dalam 10 tahun bereti RM 18250 hangus begitu sahaja.Andai wang sebanyak itu ,bererti saban tahun kita dpt menunaikan Ibadah Haji, duit CCM rumah & kereta senang2 dpt dibereskan,& jika dilaburkan dlm industri sawit di Kalabakan sana, sudah pasti dia akn brgelar jutawan di Malaysia.



ASPEK KEDUA : IJMAK ULAMA’ SEDUNIA
Ustaz Abdul Wahab Ustaz Abdul Wahab Haji Awang Kechik, Pegawai Hal Ehwal Islam Kanan dari Pusat Islam USM telah memetik pendapat ulama-ulama tentang pengharaman merokok @ narkotin berpandukan kepada nas Al-Quran yang diantaranya ialah surah Al-A'raff: 157 yang membawa maksud 'Dan ia mengharamkan ke atas mereka perkara-perkara yang keji'. ويحرم عليهم الخباءث
Haramnya narkotin ini telah disepakati oleh ahli-ahli fiqih yang pada zamannya dikenal dengan nama alkhabaits (yang jelek-jelek.Ustaz Abdul Wahab turut berhujah menggunakan hadith Nabi Muhammad SAW dari Ummi Salmah yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Daud telah menyatakan bahawa setiap perkara yang mabuk dan mengkhayalkan serta merosakkan kesihatan adalah dilarang.

Beliau juga membincangkan pendapat ulama Fiqh Hanafi, Sheikh Muhammad al-Aini yang menyatakan pengharaman merokok adalah berdasarkan kepada empat perkara. Yang pertama ialah merokok membahayakan kesihatan seperti yang dipersetujui oleh pakar-pakar perubatan. Keduanya, rokok mengandungi bahan dadah yang ditegah seperti yang diberikan oleh hadith Nabi Muhammad SAW dari Ummi Salmah di atas. Ketiganya, bau asap rokok menyakiti serta menganggu orang-orang tidak merokok terutamanya di tempat-tempat awam seperti di tempat-tempat solat di samping menyakiti para malaikat. Dalam hal ini, beliau memetik hadith Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Al-Bukhori/Muslim dengan memberikan contoh larangan orang yang memakan bawang putih atau besar pergi ke mesjid. Oleh kerana bau rokok lebih kuat dari bawang putih atau besar, maka larangan yang sama juga dikenakan ke atas perokok. Pertimbangan keempat ialah merokok menyebabkan pembaziran yang sangat2 dilarang oleh Rasulullah SAW.
Dari segi hukum fiqh, Ustaz Abdul Wahab menjelaskan bahawa sekiranya merokok dilakukan sekali sekala, maka ia dianggap sebagai dosa kecil. Akan tetapi sekiranya tabiat ini dilakukan secara berterusan, ia dikira sebagai dosa besar sama seperti dosa- dosa kecil yang lain diulangi secara berterusan. Dalam hal ini, beliau mengambil persetujuan ulama yang menganggap merokok dikira sebagai dosa besar sekirannya terdapat satu dari lima perkara berikut iaitu masih meneruskan tabiat merokok secara berterusan, meringan-ringankan hukumnya, untuk tujuan berbangga serta mendatangkan perasaan bermegah-megah dan dilakukan oleh orang alim atau menjadi ikutan atau contoh kepada orang lain. Sayugia diingatkan kpd golongan Agamawan, kemudaratan yang disebabkan oleh mereka akibat merokok secara terbuka akan menjadi lebih ketara kerana lbih ramai yg mnjadikannya sebagai contoh tauladan. Ini melipatgandakan dosanya & menambahkan bebannya. Ingatlah pepatah Arab ada menyatakan “ كيف يستقيم الظل والعود اعوج” yg bermaksud “ Bagaimana bayang sesuatu akan lurus andai objeknya itu sudah bengkok “.

معشر المسلمين رحمكم اللهASPEK KETIGA : melumpuhkan produktiviti & kelangsungan tamadun manusia

Dalam Seminar Tembakau, Kesihatan dan Islam yang diadakan pada 3-5 Januari 1997 yg lalu, tlh menyatakan “ Penyebab utama kematian di hampir kesemua negara maju dan kebanyakan negara membangun ialah tembakau. Statistik yang dibentangkan menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia [WHO],yg terkini menunjukkan bahawa bilangan kematian tahunan akibat merokok sahaja di seluruh dunia kini ialah :
1- 400 juta meninggal spnjg tahun
2- Lebih 8000 nyawa melayang sebulan
3- Dalam seminit 8 nyawa berpindah ke alam Barzakh
4- Setiap 6 saat 1 nyawa terkorban
5- Dianggarkan setiap hari 50 remaja memulakan tabiat buruk ini

معشر المسلمين رحمكم الله
Hasil kajian mendapati matlamat iklan rokok hampir semuanya ditujukan kepada remaja untuk dapatkan pelapis perokok baru. Setiap remaja yang mula merokok berkemungkinan akan merokok purata selama 30 tahun akan datang. Bayangkan berapa banyak jumlah wang yg telah dibelanjakannya pada pembaziran yg berisiko tinggi ini. Bayangkan pula andai wang sebanyak itu dilaburkan dlm industri sawit di Kalabakan sana, sudah pasti dia akn brgelar jutawan di Malaysia. Seorang remaja ada kalanya boleh ketagih pada rokok walaupun hanya mengambil satu sedutan. Ini disebabkan otak yang masih dalam proses pertumbuhan dan belum matang. Ketagihan ini disebabkan kandungan dadah nikotin dalam rokok. Dalam kata lain, perniagaan rokok diibaratkan satu perniagaan dadah yang membawa keuntungan besar. Ertinya kita terlibat secara tdk langsung dgn musuh no 1 negara yg dilancarkan pembanterasannya secara habis-habisan kini. Hujah ini disokong pula oleh statistik dari Pasukan Petugas Anti Dadah Kebangsaan yang menunjukkan bahawa lebih 90 peratus penagih dadah yang menjalani pemulihan terdiri dari perokok tegar.
Statistik menunjukkan rakyat Malaysia menghisap 23.7 bilion rokok setahun dan jumlah ini satu peningkatan besar daripada 18 bilion batang pada 1998. Penyakit berkaitan merokok adalah pembunuh nombor satu di negara ini, yang menyebabkan kira-kira 10,000 rakyat Malaysia meninggal dunia setiap tahun. Kalau begnilah keadaannya, siapalah nanti yang akan meneruskan kelangsungan tamadun yg sedang dibina di negara kita.

معشر المسلمين رحمكم الله
ASPEK KEEMPAT : MASALAH SOSIAL & EKONOMI

Dr. Wan Azman Wan Ahmad dari Yayasan Jantung Malaysia memaparkan masalah sosial dan ekonomi yang ditanggung untuk merawat masalah kesihatan yang timbul dari tabiat merokok. Di antara masalah yang timbul ialah 33% dari pekerja yang tidak dapat bekerja akibat penyakit jantung ialah perokok. Di samping kehilangan hari bekerja, masalah lain ialah kebakaran dan kemalangan yang terjadi dari puting rokok yang dibuang, masa yang digunakan oleh pekerja untuk merokok pada masa bekerja serta perbelanjaan yang diperlukan untuk membersihkan puting rokok dan kotak rokok yang dibuang sebagai sampah kotoran.
Untuk kos kesihatan yang berkaitan dengan tujuan merawat penyakit koronari akibat merokok, Dr. Azman telah menyenaraikan bayaran hospital tempatan yang diperlukan pada tahun 1993 shj dalam lingkungan RM4,405 - RM6,105. Bermakna dlm era Mellanium ini, sudh pasti kos rawatan kian meningkat. Memandangkan kebanyakan perokok sekarang terdiri dari golongan berpendapatan rendah, kemungkinan golongan tersebut tidak berupaya untuk mengubat masalah kesihatan yang timbul dari merokok.

Menurut Dr.Yusof al-Qardhawy : Kesan tabiat merokok itu, dari segi ekonominya pula, kdg2 ia bisa menggoncang & merobohkan rumahtangga. Wang yang dipakai untuk membeli bahan haram tersebut berkemungkinan diambil dari harta simpanan utk keperluan hidup anak-anaknya. Sedangkan wang itulah utk pembiayaan pendidikan mereka d ms depan. Berkemungkinan juga dia akan berbelok ke suatu jalan yang tidak baik justeru untuk mndapatkan jua bekalan rokok tersebut, biarpun dgn harga yg mahal. Seorang pengkaji sosial pernah menyebut ’ apabila harga rokok dinaikkan, bermana kadar jenayah akan kian bertambah ’
Kalau di atas telah kita sebutkan bahawa perbuatan haram itu dapat membawa kepada keburukan dan bahaya, maka bagi kita sudah cukup jelas tentang haramnya bahan yang amat jelek ini.

معشر المسلمين رحمكم الله
Bagi perokok, Khatib mencadangkan agar kita mengambil tindakan dengan memboikot pembelian rokok satu atau dua hari seminggu. Kalau ini dapat dilakukan, Khatib percaya x lama kemudian syarikat rokok akan terasa gatal kepala.

إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا
(107) خَالِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا (108)
107. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal, 108. mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah dari padanya
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْن


Read More
Dicatat oleh almunabbih on Monday, October 5, 2009

Total Pageviews

JADUAL KULIAH MAGHRIB & AKTIVITI DAKWAH SAYA

1- ISNIN : A] MSJD QUBA',[ TMN WAWASAN] QANUN JENAYAH SYARIYYAH

2- SELASA: MSJD BAITUR RAHMAN [MUHIBBAH BAL] TAFSIR & FIQH

3- RABU : MSJD AL-AMAN [ TANJUNG BATU ] APA YANG DISUKAI OLEH NABI SAW & APA YANG BAGINDA BENCI ?

4- KHAMIS MSJD AL-KAUTHAR [ BANDAR]

TAFSIR JUZ A'MMA

5- JUMAAT
1- TAWAU FM [KEMUSYKILAN AGAMA ]

2- MSJD BABUS SAA'DAH : [MUHIBBAH RAYA]
400 KESALAHAN DALAM SOLAT


6- AHAD : MASJID BANDAR
- HIDAYATUS SIBYAN
- FIQH BERINTERAKSI DENGAN NON-MUSLIM



Labels

Pautan

PENDAMPING SETIA

Demi Masa

Web Analytics